Deze prijswinnende animatiefilm werd gemaakt op de klassieke manier, met pen, papier en kleurpotloden. De film gaat over een meisje met een denkbeeldige vriend, die verandert met de tijd. Uiteindelijk moet ze afscheid nemen.
Kijkopdracht
De denkbeeldige vriend van het meisje heeft een vreemd uiterlijk, noch dier, noch mens. Waarom heeft de regisseur deze vorm gekozen, denk je ? Hoe zou jij hem vorm geven ?
Denkopdracht
De film gaat ook over eenzaamheid en verlies. Voel jij je soms eenzaam ? Wat doe je dan ? Heb jij al iemand verloren, wat heb je gedaan om met het verlies om te gaan? Ben je nog steeds verdrietig ?
Zoek en doe-opdracht
In verschillende godsdiensten gaat men op een andere manier om met verlies, en zijn andere rituelen. Wat zijn de rituelen in de volgende godsdiensten ?
Ninnoc heeft moeite met groepen. Waarom moet iedereen zich hetzelfde gedragen, iedereen er hetzelfde uitzien? Ninnoc heeft grote blauwe ogen, lang blond haar, danst, zingt en is eigenzinnig. Ze kan zichzelf niet beschrijven, maar wel hoe het voelt om te worden buitensloten:
Kijkopdracht
In deze documentaire zie je ook regelmatig slow-motions, een “special effect”, die achteraf, bij de montage van de beelden, werd toegevoegd. Wat is dat ? Wanneer en waarom wordt het tijdens die momenten in de film gebruikt ?
Denkopdracht
Voel jij je soms buitengesloten ? Welke fysieke symptomen vertoon je dan ? Wat doet dat met jou en hoe ga je ermee om ?
Zoekopdracht
Het geluid in deze film is erg belangrijk om deze emotie en pijn van Ninnoc weer te geven Zoek een geluidsfragment op die past.
bij het moment dat jij veel kopzorgen hebt
bij het moment dat jij overwacht goed nieuws hebt
bij het moment dat je onzeker en bang bent
Doe-opdracht
Ninnoc maakt veel gebruik van tekeningen om haar situatie en gevoelens uit te drukken, ze maakt ook planmatige schetsen. Maak een schets hoe je studiekamer eruit nu ziet, zou je daar iets aan willen veranderen ?
De 11-jarige Ellen praat niet met haar stem maar met haar handen, in gebarentaal, want ze is doof. Ellen moet kiezen naar welke middelbare school ze gaat. Ze wil niet naar het dove internaat, zoals andere dove kinderen. Ze wil het liefst naar een gewone school of anders naar de slechthorende school.
Kijkopdracht
“Door de oren van Ellen” is een documentaire, een waargebeurd verhaal met een reëel hoofdpersonage. In de film zijn er nog slechthorende meisjes, waarom heeft de regisseur nu net Ellen als hoofdpersonage gekozen ?
Begrijp je sommige gebaren zonder de ondertitels te lezen. ?
Denkopdracht
Ken je iemand in jouw buurt die doof of slechthorend is ? Heb je al contact gehad met die persoon ?
In deze film communiceren de kinderen met gebarentaal. Vind je dat mooi , vreemd, interessant, …? Vind jij dat Elles maar gewoon moet praten zoals haar ouders of grootouders dat vinden ?
Ellen moet veranderen van school. In september moeten vele leerlingen weer veranderen van school. Weet jij al waar je naartoe gaat ? Heb je informatie gevonden over de verschillende mogelijkheden ? Ben jij je bewust van wat je goed kan, graag doet en wat je graag wil voor de toekomst ?
Zoekopdracht
In deze film communiceren de kinderen met gebarentaal. Hoe communiceren mensen met een auditieve handicap nog ?
Doe-opdracht
Ken je beroemde mensen die ook doof of blind waren, bedenk er zeker 3! Welke gebaren worden gebruikt voor welke woorden ? Schrijf op welke je hier gezien hebt en je bijgebleven zijn.
Eenzame misfit Amy Jones heeft een nieuwe jongen in haar straat opgemerkt. Het is pas wanneer Amy wanhopig hulp nodig heeft dat de schuchtere Jack gedwongen wordt om zijn grootste angst onder ogen te zien en de waarheid achter zijn mysterieuze gedrag te onthullen. “The Ball’ toont het tedere begin van een ontluikende jeugdvriendschap waarin de communicatie ontroerende, grappige en inventieve vormen aanneemt.
Denkopdracht
Voel je jij je soms ook onbegrepen en waarom ? Wat doe je om met dit gevoel om te gaan ? Vind jij de manier van Jack om de aandacht van Amy te trekken interessant, vindingrijk of eerder vervelend ?
Kijkopdracht
De films is bijna woordloos, wat is de bedoeling van de regisseur ?
Er zijn verschillende camerastandpunten, de hoek, het perspectief, van waaruit de camera het te filmen object ziet. Twee veel gebruikte zijn het vogelvluchtperspectief en het kikvorsperspectief. Bekijk hier de filmpjes met de verschillende camerastandpunten ;https://archief.moviezone.nl/weten/begrippen/camera/camerastandpunt
Kan je in deze film de scènes voor oog houden welk perspectief gebruikt wordt en waarom ?
Doe-opdracht
Maak een filmpje met jezelf, maak één korte opname met het kikvorsperspectief, het “over scholder” perspectief en het vogelvluchtperspectief.
Schrijfopdracht
Schrijf één fictie film en één documentaire die je kent en gezien hebt op school of thuis ?
Schrijf een korte recensie over de film ;
– Schrijf een korte samenvatting, focus je op de hoofdzaken.
– Wat is je mening ? Schrijf wat je leuk vindt en wat niet, dat mogen ook details zijn.
– Geef argumenten voor je mening.
– Beoordeel de film met sterretjes of duimpjes om het visueel te maken;
Chantal, een mollig meisje van 12, heeft het moeilijk om haar weg te vinden in het leven. In haar omgeving merkt ze dat molligheid een issue is. Waar Chantal zich wel thuis voelt, is in het zwembad. Ze traint hard om goed te presteren in de komende zwemwedstrijd. Wanneer Chantal een zwembril nodig heeft, zet ze alles op alles om die te verkrijgen.
Denkopdracht
Wat is jouw passie ? Ondervind jij moeilijkheden om deze passie te ontwikkelen ?
Kijk – en schrijfopdracht
In de film “Ninnoc” is het hoofdpersonage eveneens een jong meisje dat zich eenzaam voelt en wiens passie heel belangrijk is om zich beter te voelen. Er zijn gelijklopende inhoudelijke elementen met “Badpakje 46”.
“Ninnoc” is een documentaire en “Badpakje 46” is een fictiefilm, de regisseurs hebben twee andere filmgenres gekozen om hun verhaal vorm te geven. Wat is het verschil tussen een fictie en documentaire ? Wat zijn de verschillen in deze kortfilms wat betreft het hoofdpersonage, het verhaal, de manier waarop het verhaal verteld wordt en de bedoeling van de film ?
Doe-opdracht
“Badpakje 46” is een fictief verhaal over een meisje met een passie die er alles voor doet om haar passie in de wereld te zetten.
Bedenk nu zelf ook een fictief verhaal,
bv 1. X wil drummer worden maar heeft geen centen om de opleiding te betalen of een drumstel te kopen, Bovendien woont X in een appartement met buren die bij elke geluidsoverlast protesteren.
De Nigeriaanse Papilou (14) leeft aan de rand van een vervuild stuk land. Hij schrijft een brief aan Shell, de oliemaatschappij die verantwoordelijk is voor de vervuiling.
Kijkopdracht
In een documentaire maakt de regisseur ook keuzes hoe iets in beeld wordt gebracht om het verhaal sterker te maken. Denk je dat Papilou zijn brief schrijft vanuit zijn bed of werd dit in scène gezet ?
Bij de montage van de beelden achteraf werd ook geluid en muziek toegevoegd. Zo hoor je Papilou, die zijn brief voorleest, gedurende de hele film. Je hoort ook muziek. Welke soort muziek hoor je ? Triestige, blije, rustige of spannende muziek ? Op welke momenten hoor je dit ?
Denkopdracht
Vind jij je buurt proper of vuil ? Waarom ? Wat doe je eraan om het te verbeteren ?In welk continent ligt Nigeria ? Welke ander continenten bestaan er ? Is Engels de moedertaal in Nigeria, waarom spreekt men er Engels ? Hoe wordt aardolie ontgonnen, in welke landen is er veel olie ? Waarvoor wordt aardolie gebruikt ?
Schrijfopdracht
Welk probleem wil jij aankaarten in je buurt ? Schrijf een fictieve brief naar de persoon of organisatie die iets aan de situatie kan veranderen.
Doe-opdracht
Een vraag voor je mama of pappa. Welke oliën gebruiken zij in de keuken, bij huidverzorging of als geneesmiddel ?
36000 jaar geleden, in de kloof van de Ardèche, toen een dier werd geschilderd, werd er op gejaagd. Twee artiesten krijgen het recht te tekenen in de grot. Maar dan is er een leeuw.. Een prijswinnende film, een combinatie van zand en verf-animatie.
Kijkopdracht
Er zijn verschillende manieren waarop je een animatiefilm kan maken, met poppetjes van klei (3D), met papier en potlood (2D)…. maar ook met zand. Bekijk hieronder hoe dat men doet :
Hoe zien de hoofdpersonages in de film eruit ? Komen ze overeen met de foto’s die je al gezien hebt over de mensen van toen ? Welke taal spreken ze in de film ?
Denkopdracht
Hoe noemt men de periode van 36000 jaar geleden ? Hoe zag een dag er toen uit ? Waarom maakten de mensen tekeningen in de grotten ? Hoe noemt men die mensen van “toen” en waarom ? Welke taal spraken ze ?
Een menigte van menselijke figuurtjes zonder gezicht botst en ontloopt elkaar, vaak in wilde scenario’s, gedreven door een vreemde groepsdynamica. Of is het niet de groep zelf, maar iemand anders die de groep stuurt, een speler met een afstandsbediening? Waar eindigt het individu en waar begint de groep?
Maak zelf een flipboekje
Begin met iets heel eenvoudigs, gebruik enkel twee blaadjes en neem een eenvoudige beweging zoals
ledematen, ogen of lippen die bewegen
Voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=gVw5ta95AD8
Maak een animatiefilm met je smartphone
Denkopdracht
Denk aan recente beslissingen die werden genomen. Werden ze genomen door een individu of een groep ? Zoek voorbeelden in je eigen leven en voorbeelden uit de actualiteit. Waar was er sprake van groepsdruk ? Zie je die groepsdruk al iets positiefs of negatiefs ?
Zoek-opdracht
Zoek foto’s (internet, kranten) waar je toont dat het is:
– een samenhorige groep
– een onverschillige groep
– uitsluiting (iemand of een paar mensen horen er niet bij)
– waar de sociale status van de verschillende groepsleden blijkt.
Een creatieveling voelt zich vaak vreemd, raar en een beetje gek. Zelfs vrienden en familie verstaan hen soms niet. Maar soms kunnen ze een mirakel opwekken – met een beetje afval.
Denkopdracht
Is jouw grootvader ook zo’n creatieveling ? Of iemand anders die je kent ? Vind je oud, versleten of kapot materiaal hergebruiken vreemd ? Heb je wel een kunstwerk gemaakt met afvalmateriaal ?
Kijk- en luisteropdracht
In de film is geluid én muziek gebruikt. Welke geluiden hoor je ? Hoe werden de geluiden opgenomen of nagemaakt, denk je ?
Hier vind je een leuk filmpje. De naam “foley artist” is gebaseerd op de gelijknamige geluidskunstenaar ‘John Foley”, de uitvinden van geluidstechnieken om beeld te versterker.
“Mijn bijzondere grootvader” is een animatiefilm gemaakt met poppen. Welke materialen zie je hier ?
Bekijk hier hoe je zelf een animatiefilm kan maken met het gratis programma “Stop motion studio”
Je hoeft niet noodzakelijk lego in huis te hebben! Gebruik als decor materiaal dat je niet meer gebruikt, een pizza- of melkdoos, een plastieken fles, WC rolletjes, een oude sok, een kapot bord of tas, etc… Zorg wel zeker dat alles proper is! Voor de poppetjes kan je alle soorten speelgoed gebruiken of zelf je poppetjes maken van plasticine of klei. Begin met een heel eenvoudige beweging, bijvoorbeeld een simpel poppetje (vb sneeuwmannetje met drie balletjes) dat naar iets toeloopt. Als je dit onder knie hebt kan je iets moeilijker proberen.
Deze kortfilm vertelt de verhalen van vluchtelingenkinderen en -jongeren in België. Sumeya, Zabi, Fawad en vele anderen vertellen over hun aankomst in België, over de dingen die ze missen, over hun eerste woorden…
Kijk-opdracht
We zijN mensen is een documentaire in de vorm van een creatieve reportage. Kinderen en jongeren vertellen voor de camera hoe ze zich voelen en wat ze denken.
Waarom verschijnen de woorden en zinnen van de kinderen en jongeren nogmaals als beeld op het scherm ? Heeft het een praktische of creatieve bedoeling ?
We horen veel antwoorden, maar geen vragen. Waarom horen we die niet ? Welke vragen werden er volgens jou gesteld ?
Denkopdracht
Welk moeilijke situatie wordt aangekaart in deze film ? Welke andere maatschappelijke problemen zijn er volgens jou ? Welke zijn prioritair ? Wat betekent solidariteit voor jou ? Kunnen ze deze problemen deels oplossen ?
Doe-opdracht
Maak een filmpje over jezelf, stel jezelf voor. Wat doe je graag, wat is je passie ? Welk maatschappelijk probleem wil jij graag veranderd zien ?
Het verhaal van de zevenjarige Mina, die gek is op Minnie Mouse. Ze doet dan ook elke dag haar muizenoren op naar school. Haar juf en haar moeder vinden dat ze daarmee moet stoppen en dat ze zich hetzelfde moet kleden als de rest. Zal het Mina lukken om eruit te blijven zien zoals zij zelf graag wil?
Lena en Pontus klimmen met een ladder in een boom om zich te verstoppen. Als door een stom toeval de ladder valt, kunnen ze er niet meer uit en zitten ze vast op deze hoge, onzichtbare plek. Al gauw wordt de boom hun wensboom en is dit het begin van een speciale ontmoeting.
Er was eens een gelukkige zebra. Op een dag liep ze tegen een boom en verloop ze haar strepen. Hoe meer ze probeert er toch “normaal” uit te zien, hoe meer strepen ze verliest en hoe meer andere vormen verschijnen. Op het moment dat ze haar “anders zijn” aanvaardt, gaat een nieuwe wereld open…
et zorgeloze leven van een Syrisch kind wordt plots door elkaar geschud met de komst van de oorlog. De nieuwe situatie verandert niet alleen levens, maar ook de rol van zijn kartonnen doos. Eerst was het een speelgoedhuis, maar nu wordt het ook een veilige plek om in weg te kruipen in het vluchtelingenkamp. Uiteindelijk dient de doos zelfs als bootje om een nieuwe reis vol hoop te beginnen.